My Life From Now

Alla inlägg under november 2011

Av Michaela - 26 november 2011 12:01

Nu har jag varit hos min lilla familj en vecka. Måste säga att det gått jättebra! Hade barnen själv i torsdags och båda lever och mår bra fortfarande. :) ikväll är Helen på julfest så jag har nattat de små. Glömde lämna lampan tänd hos Sophie och det gör jag aldrig igen. Jag har på den här veckan lärt mig hur det är att stå upp och äta med en bebis på höften. Jag har lärt mig att det kan gå illa efter en stor frukost med banansmoothie. Jag vet att man måste påminna små barn att gå och kissa annars hamnar det i sängen. Jag vet också att om blöjan är full rinner kisset ut och ner på en själv om man håller i bebisen då den kissar. Framför allt vet jag nu hur mycket jobb det är med små barn. Allt handlar om dem och man måste anpassa sitt liv efter dem. Så nu vet jag att jag inte kommer skaffa egna barn på flera år. Jag är alldelles för självupptagen för det.Igår var hela gänget ute på Gilligan's och dansade loss. Helt underbart. Dock är det väldigt varmt här just nu. Så ville man lämna dansgolvet för lite frisk luft visste man inte var man skulle ta vägen. Det är liksom väldigt mycket varmare ute än bland 100 andra på dansgolvet. Svetten rann kan jag upplysa om. Idag när vi satt i bilen på väg in till marknaden fick jag ett sms från Helen då hon undrar när jag kommer hem för vi måste flyga till Brisbane ikväll eller imorgon. Tyvärr så gick hennes pappa bort idag så vi ska åka ett flyg härifrån kl 6 imorgonbitti. Känns lite jobbigt med tanke på att jag just nu är enda stöttepelaren här hemma. Durk jobbar nämligen borta i två månader så Helen behöver mig mer än någonsin just nu. Kul för mig att jag får en gratis resa till Brisbane och deras gård trots omständigheterna. Vi blir nog borta en vecka ungefär. Nu måste jag sovs då jag ska upp vid tre imorgon...

Av Michaela - 22 november 2011 12:56

Det är mitt nya namn nu när jag jobbar som au pair. Idag har jag blivit presenterad för alla på barnens dagis, så ingen tror jag snor dem när jag hämtar dem. Dagis här påminner ganska mycket om dem i Sverige. Här måste man dock ta med sig egen mat varje dag. Vi står alltså kvällen innan och plockar ner allt möjligt gott i deras lunchboxar. Här betalar man även för en hel dag så man får lämna och hämta precis när man vill. Dock måste man skriva i en pärm vilken tid man lämnat och hämtat dem. Så resten av dagen har varit barnfri vilket faktiskt var riktigt skönt. Jag passade på att slöa lite vid poolen och simma några längder. Vi hann även köra in till stan och göra en massa ärenden. Jag kan nu stolt säga att jag kan köra bil säkert i vänstertrafik samt hitta hyfsat i Cairns. Körde in själv i söndags för att se Twilightfilmen med Martin och en dansk som jag tror heter Rasmus. Jag är inte så bra på namn eller danska så det kan varit något annat. Det är ungefär 25 km in till stan härifrån så jag får verkligen köra en del. Jag har ju min "egna" bil nu så inga problem. Här kan man tanka 48 liter för $71. Det är ungefär 490 kr...dock drar deras gigantiska bilar en del. Tisdag och onsdag är dagisdagar så även imorgon har jag lite tid för mig själv :) på torsdag ska Helen jobba så då ska jag ha barnen aldelles själv under dagen. Det kan bli spännande med tanke på att jag har och göra med en trotsig treåring. Nathan är bara helt underbar. Tror jag tömmer min väska och tar med honom hem. Annars börjar jag komma in i deras rutiner vilket betyder att jag går upp vid sju varje morgon och är dödstrött vid nio på kvällen. När barnen lagt sig vid sju så spenderar jag någon timme i gymmet sen blir det inte met än att hoppa i duschen och ner i sängen. På fredag ska jag dock försöka ta mig in till stan och träffa de andra lite:) kl är nu över tio så mina ögon går i kors. Sov gott! ;)

Av Michaela - 17 november 2011 02:41

Igar hade vi en fantastisk dag ute pa revet! Vadret var forstass inte alls sa bra som det brukar men det var kalas anda. Sista stoppet var bast. Man kanner sig sa liten och obetydlig nar man simmar langst kanten pa ett rev och blickar ner i djupet. Sag sa otroligt manga vackra fiskar. Krockade nastan i nagra riktigt stora. Krockade aven i fyra asiater pa mindre an en minut. Martin hade jattekul at mig.. Nasta gang jag snorklar hoppas jag att jag slipper alla andra som vill snorkla pa exakt samma pungt som jag. Som om inte havet ar hur stort som helst.. Jag hoppas verkligen jag kommer hinna och ha rad att dyka innan jag lamnar Cairns. :)


 

Vackert sa det gor ont i hjartat. ;)

 

Man blir trott av att snorkla en hel dag.. Det syns inte man han sover som en stock. Ha ha.

 

Glada och branda pa vag tillbaka till Cairns. Vattnet var inte alls lika klart som i Egypten sa det blev inga kort pa nagra fiskar.


Hade sedan aven en mycket trevlig kvall igar. Jag lagade en god kycklingsas till mig och Martin. Sen spelade vi UNO! Ha ha, sa himla kul, ett av mina favoritspel. Tyvarr sa spoade jag honom inte sa mcket som jag skulle velat. Idag ska ja flytta till min lilla au pair familj. De ringde och den nuvarande nannyn ville komma ivag sa snart som mojligt eftersom hennes foraldrar ar pa vag till Melbourne. Det ska bli sa himla roligt. Jag ska slippa att leva pa nudlar i tre manader. Jippi!! :)Barnen har tydligen fragat massor efter mig sa det kanns ju bra att de ocksa ser fram emot att jag ska bo hos dem. Tyvarr sa betyder det ocksa att jag maste packa min vaska igen. Tack och lov att jag far anvanda deras tvattmaskin sa mycket jag vill. Det borjar sina i min troshog och min handduk ska vi inte ens prata om. Sa snuskig som den ar kanske den kryper ivag snart.. Far ta tag i det sa snabbt som mojligt. ;)

Av Michaela - 15 november 2011 13:14

Nu har vi delat pa oss lite. Ida och Rebecca akte idag ivag till en outbackbar for att jobba som bartender mm. Lite avis ar jag. Elin och Matilda bor kvar i stan men pa ett hotell dar de jobbar lite for boende. Sorgligast av allt ar att Emil lamnat oss for gott. Han rog ivag till Nya Zeeland idag och aker hem darifran. Jag kommer verklien sakna honom. Han ar en sadan manniska som satter guldkant pa tillvaron. Han tanker liksom lite roligare an andra. Emil sa en gang tidigt en morgon pa surf camp: Faglarna i Australien maste ha fatt valja sina ljud sist av alla faglar i varlden. Det later inte sa kul men da var det det. Sa klockrent. Faglarna har later verkligen forjavliga!


Sa nu far jag och Martin hanga ihop ett tag. Snart flyttar jag ju ocksa ut pa vischan. ;) 25 kilometer utanfor Cairns sa vi kommer ju kunna ses ialla fall. Sa nu innan jobbet borjar pa allvar drar vi ut pa aventyr. Igar gick vi enom Cairns upp en bit pa ett berg. Nio timmar var vi ute och mina fotter skrek halva vagen att de hade ont och ville vila. Utsikten var dock jattefin!


    

Okej, erkanner att jag valde en dalig bild..


Vi rakade ga en jadra omvag hem men jag fick se en papeoja :)

 


Idag har jag stadat har hos David. Sa har ser huset ut forresten:

 

Lite mysigt sadar. Mindre mysigt var det att skura hans golv idag. Tror det var ett ta sedan.. Men beloningen kom nar David tog med mig till en flod for att svalka av oss. Det var sa himla vackert! Mitt i regnskogen bland sma vattenfall. Vi klattrade upp en bit lanst floden och pa tillbakavagen fick jag mojligheten att kana pa stjarten nerfor ett litet vattenfall. Det sita lilla vattenfallet tog jag charmigt och snyggt pa mage som en skoldpadda ungefar. David hade nog valdigt kul at mig.

     

Sa annu en underbar dag har pa andra sidan jorden. Jag avslutade den med Zumba, lite styrka och god mat. Nu vantar sangen for imorgon ska jag se The Great Barier Reef :D 


Av Michaela - 13 november 2011 01:51

Jag maste saga att jag har haft en fin och underhallande helg. Vi var ute i fredags vilket slutade med att jag och Elin fick se en snopp som vi verkligen inte ville se. Vi lyckades aven komma in pa en bar helt gratis och bli bjudna pa varsin drink. Helt okej fredag helt enkelt :) Igar hade jag en dag for mig sjalv. Efter fem timmars somn kande jag att det kunde vara skont att ligga i skuggan hela dagen och bara slappa. Fick nagra brev skrivna. Pa kvallen grillade vi och at ute. Jag gillar kvallarna har da det borjar bli lite svalare och man faktiskt orkar leva. Hela kvallen satt vi ute vid havet oh sjong svenska sommarlatar. Helt okej det med ;) Coolaste av allt var att vi faktiskt sag en riktig krokodil ute i havet. Det maste verkligen varit det. Vi var eld och lagor! Jag kopte aven mitt myggmedel, fragan ar hur bra det ar egentligen... Fick flera nya bett igar..


     

Sa har sag det ut nar vi grillade igar :)


 

Jag, Martin och Emil matta och glada. Lite mork bild dock..

     

For nagra dagar sedan var vi pa en regnskogspromenad. Vi klattrade upp for ett berg. Det var vart modan for den har utsikten. Det kandes vaaldigt langt upp bara ;)

 

Sahar trotta ar vi nar vi har tranat..

 

Fin regnbage over Cairns :D

 

Kanske inte ar sa konstigt att vi ser krokodiler. De varnar ju faktiskt for dem.

Nu ar det nog dags for mig att stada lite sa ja kan bo har med gott samvete ;) Hej svejs

Av Michaela - 10 november 2011 13:48

En helt vanlig torsdagskvall i Cairns sitter jag, Martin, Emil och Ida pa en bank langst havet och ater muslibars och dricker juice. Plus i kanten av det fina manljuset och den varma vinden. Pa vagen tillbaka mot hostelet sa tror vi att vi sag en krokodil pa strandkanten. Det rorde sig lite mystiskt och nagot simmade ivag. Mycket spannande tyckte vi. Under kvallen har jag aven hunnit se typ varldens storsta fladdermus, flera eldflugor och den storsta ekoxen jag nagonsin sett. Jag raddade den fran att do pa rygg.


Idag har jag konstaterat att jag borde kopa insektsmedel. Mina vackra myggbett tar kal pa mig. Det kliar nagot fruktansvart. Har blivit som min bror och kliar sonder varenda ett. Kara David berattade idag att det bor en tremetersorm under hans tak. Kul att jag sover asnara taket. Tycker det racker med odlan som tydligen garna delar sang med mig.


God natt.

Av Michaela - 9 november 2011 07:37

Nu har det hant lite nytt i mitt australienska liv. Jag fick jobbet som au pair :) Kommer borja den 22:a november. Dock kommer jag nog umgas ganska mycket med dem innan. Idag har vi namligen varit i en liten stad som heter Kuranda. Det ar i princip en stor marknad med massor av fina saker att titta pa. Jag ville kopa typ allt och ge bort til min familj men an sa lange har jag ingen inkomst sa da far det vanta. Jag blev bjuden pa jattegod mat och skyrailing. Kuranda ligger pa ett berg sa jag fick aka ner for berget i en korg som aker ner for en linbana. Vilken utsikt!! Vi akte over renskogen och sag ett fint vattenfall och en underbar utsikt over Cairns och havet. Kanner att de tre manaderna som ja ska jobba som au pair kan bli nara av de basta manaderna i mitt liv. :) Speciellt med tanke pa att jag kommer ha fri tillgang till gym och pool och fa gosa med en 15 manaders bebis sa mycket jag vill ;


Sa vad gor man tva veckor innan man far flytta dit? Jag har ju inte rad att sitta pa ett hostel och betala $15 per natt. Sa idag tog jag min vaska och flyttade ifran min lilla Ida och alla andra goa vanner som jag bott med under de har fyra veckorna. Kandes lite skumt. Sa nu bor jag hos en man som heter David. Han bor pa en gullig liten gata en kvart fran hostelet som de andra bor pa. Har far ja bo gratis om jag hjalper honom med lite stadning och med att passa hans sexariga dotter. Jag far skota mig sjalv mest sa jag kan gora lite vad jag vill nar han inte behover hjalp med nagot sarskilt. Jag kommer dock sova hogt upp nara taket sa i den har varmen kanske jag smalter bort. Tankte jag skulle soka nagot extra jobb sa man kan fa ihop lite pengar ocksa. Sag att jag fatt min andra lon fran farmen vi jobbade pa for nagon vecka sen. $198 Lite mer an 700 kr. Sa nu kan jag kopa mat ;)


Idag maste vara den varmaste dagen har hittills. Jag har torkat lite i koket och ar helt genomsvettig. Jag ska nog lana en cykel och aka och bada lite. Han ar himla snall som later mig lana bade cykel och dator sa mycket jag vill :) Trots att jag nu ar lite mer ensam kanns det bra att bryta sig ifran gruppen lite. Nu maste jag prata engelska hela tiden och bli lite mer social. Men jag kommer sakert kanna mig ensam ikvall nar jag gar och lagger mig alldelles ensam utan alla andra godingar som tittar pa Eva o Adam hela natten ;)


Nu har ja varit borta nastan exakt en manad. Galet. Kanns som att de har tre manaderna kommer flyga ivag. Sen ar det inte langt kvar tills jag kommer hem... :)

Av Michaela - 5 november 2011 05:26

Jag älskar Cairns! =) Det är en lagom stor stad och så himla vacker. När vi kom fram med bussen så står kanske 200 pers i en park och kör ett zumbapass. Ni som känner mig förstår att jag blev såld redan då. Vi hängde med på ett hörn och hade jättekul! Det visade sig att det är gratis zumba i den parken varje tisdag och fredag. Hurra! Idag under min härliga joggingrunda längst havet såg jag en skylt med en massa roliga pass som äger rum runt om i olika parker i Cairns, helt gratis. =) Inte nog med det så finns det sk exercise stations lite var stans längst strandvägen. Hur coolt som helst. Plus att det finns vattenkranar utplacerade så man inte torkar ut i hettan.


 

Glädjen som uppstår när mängder av människor står och svettas till kul musik.


 

En sk. exercise station.

Som det ser ut nu så kommer vi nog stanna här över jul. Jag var hos en familj igår på en intervju som au pair och hoppas på att få börja jobba där om tre veckor. Det kändes jättebra och familjen verkade nöjd. Barnen var helt underbara och jag känner att jag verkligen skulle kunna trivas där. Annars är det galet varmt här. Vi har legat vid poolen under förmiddagen och mitt ansikte är charmerande rött ;) För att kunna jogga en runda här måste man komma ut innan sju på morgonen. Tur att jag är en morgonmänniska. Ikväll är planen att klä upp oss lite och ta en promenad genom Cairns och se vad som händer. Måste ta lite fler kort.


 

Detta är badplatsen mitt i Cairns. Man får inte bada i havet pga krokodiler och farliga maneter.  Kolla de vackra bergen och havet.
 

Badplatsen och Rebecca =)

Än så länge har jag inte så stor hemlängtan. Jag har varit här en månad snart och det har gått så sjukt snabbt. Vi börjar känna att åtta månader kanske är för lite tid.. Nu vill nog Martin ha tillbaka sin dator ;) Puss



Presentation


Nu har jag kommit hem från ett halvår på andra sidan jorden. Nu ska jag ta tag i mitt liv och hitta en mening med det jag gör. Det är inte så lätt när man är en förvirrad tjugoåring. Så häng med och se om jag får någon rätsida på tillvaron.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards